Migration och asylrÀtt
Ă r: 2008
Typ av text: Bokkapitel
Publicerad av: Liber
SprÄk: Svenska
Författare: Elisabeth Abiri
Antal sidor: 20
TillgÀnglig pÄ: I boken JÀmförande Politik (Upplaga 1) av Jessica Lindvert & Isabell Schierenbeck ISBN 9789147086535
Vad texten handlar om
Detta kapitlet ger en översikt av migration och asylrÀtt och utforskar olika förklaringsmodeller till hur migration hanteras. Kapitlet belyser spÀnningarna och motsÀttningarna som florerar inom asylpolitikens sfÀr. TvÄ fallstudier, Bosnienflyktingarna och Kosovoflyktingarna utforskas för att belysa dessa mekanismer.
Viktigaste resultat
âEtt talande exempel pĂ„ att asylinvandringen uppfattades som ett marginellt fenomen Ă€r att statistik om antalet asylsökande till Sverige inte finns tillgĂ€nglig före Ă„r 1985 – detta i ett land som annars har befolkningsstatistik pĂ„ utvandrande frĂ„n 1851 och invandrade frĂ„n 1875â (s.280)
âDen svenska situationen avspeglar det statsvetarna Virginie Guiraudon och Christian Joppke (2001) kallar migrationspolitikens dilemma – att balansera mellan en vĂ€ljarkĂ„r som Ă€r mer eller mindre negativt instĂ€lld till immigration, ett mĂ€nniskorĂ€ttsbaserat juridiskt ramverk och ekonomins behov av rörlig arbetskraftâ (s.281)
âDe immigrationspolitiska förĂ€ndringarna under 1990-talet kan alltsĂ„ bĂ€st förstĂ„s om man ser dem som ett försök att hitta en samhĂ€llspolitisk acceptabel balans mellan grĂ€nskontroll och respekt för internationell rĂ€ttâ (s.282)
âSer vi pĂ„ den europeiska utvecklingen sedan 1990-talet kan vi se en klar förflyttning frĂ„n en mer indirekt och intern kontroll av immigrationen till en alltmer direkt och extern kontroll, vilket gör det Ă€nnu svĂ„rare för politiker att pĂ„ ett rimligt sĂ€tt kunna binda samman den tydliga grĂ€nskontrollen med internationell rĂ€tts krav pĂ„ att samtliga individer med flyktingskĂ€l ska kunna söka fristad frĂ„n förföljelseâ (s.282)
âI början av 1990-talet kunde asylsökande fĂ„ fast uppehĂ„llstillstĂ„nd av fyra skĂ€l: som âkonventionsflyktingâ i enlighet med flyktingkonventionen, som âde-facto flyktingâ, som âkrigsvĂ€grareâ, eller av âpolitisk-humanitĂ€ra skĂ€lâ. De facto-flyktingars rĂ€tt till asyl infördes i praxis under 1960-talet och bekrĂ€ftades genom en lagĂ€ndring 1976. De skulle dock inte likstĂ€llas med konventionsflyktingar (Melander & Nobel 1984, s.35-37). KrigsvĂ€grares rĂ€tt till asyl infördes ocksĂ„ som praxis under 1960-talet och i svensk lag 1976. Begreppet syftar pĂ„ en person som riskerar at bli inkallad i ett krig mellan stater och utvecklades för att kunna ge asyl till amerikanska medborgare som kallats in till Vietnamkriget. Personer som fick uppehĂ„llstillstĂ„nd av sĂ„ kallade politisk-humanitĂ€ra skĂ€l hade ofta flytt undan krig eller andra krigsliknande tillstĂ„nd utan att ha tagit aktiv del i striderna. Denna kategori har inte juridisk mening rĂ€tt till asyl, utan uppehĂ„llstillstĂ„nd kunde ges av humanitĂ€ra skĂ€lâ (s.287)
âĂven om utlĂ€nningslagen inte explicit uttalade det gavs i princip samtliga personer som fĂ„tt asyl alltsĂ„ Ă€ven permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd. Detta var en princip man kommit överens om i riksdagen 1984 och som grundade sig pĂ„ den uttryckliga uppfattningen att oavsett om en person i förlĂ€ngningen skulle Ă„tervĂ€nda hem (repatrieras) sĂ„ var ett permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd nödvĂ€ndigt för att skapa den trygghet som behövs för att starta ett nytt liv i asyllandetâ (s.287)
âVi kan hĂ€r se att införandet av visumkravet formulerades för att understyrka den svenska regeringnens uppfattning att Sverige, i jĂ€mförelse med andra europeiska stater, hade tagit emot mer Ă€n sin del av de bosniska flyktingarna. Detta jĂ€mförande perspektiv tenderar att komma upp just nĂ€r ett land Ă€r bland dem som pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kan sĂ€gas ha tagit emot fler asylsökande Ă€n andraâ (s.288)
âI 1996 Ă„rs proposition konstateras det bland annat att Sveriges möjligheter att föra en migrationspolitik som skiljer sig frĂ„n andra europeiska lĂ€nders har minskat (Prop. 1996/97:25).â (s.288)
âEfter en flyktingpolitisk reform som trĂ€dde i kraft 1997 kunde 1999 Ă„rs asylsökande ges uppehĂ„llstillstĂ„nd av tvĂ„ skĂ€l. De kunde antingen ges asyl som konventionsflyktingar i enlighet med flyktingkonventionen eller sĂ„ kunde de fĂ„ uppehĂ„llstillstĂ„nd pĂ„ grund av sitt âskyddsbehovâ. En person med skyddsbehov definieras som a) en person som har vĂ€lgrundad fruktan för allvarliga straff (dödsstraff eller kroppsstraff) eller tortyr eller annan omĂ€nsklig eller nedsĂ€ttande behandling vid ett Ă„tervĂ€ndande; b) en person som Ă€r i behov av skydd pĂ„ grund av en vĂ€pnad konflikt (mellan eller inom stater) eller som inte kan Ă„tervĂ€nda hem pĂ„ grund av en miljökatastrof; c) en person som har vĂ€lgrundad fruktan för förföljelse pĂ„ grund av sitt kön eller sin sexualitet.â (s.291)
âBegreppet tillfĂ€lligt skydd – och alltsĂ„ tillfĂ€lligt uppehĂ„llstillstĂ„nd – var nu infört som en möjlighet vid massflyktsituationer. Detta skydd skulle kunna ges en grupp âmed skyddsbehovâ för en begrĂ€nsad tidsperiod oavsett om samtliga individer i gruppen hade rĂ€tt till asyl eller ejâ (s.291-292)
âFrĂ„gan om permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd, som en gĂ„ng hade varit sĂ„ central i den svenska flyktingpolitiken, vĂ€cktes överhuvudtaget inte i relation till Kosovo flyktingarna. De personer som förflyttades till Sverige gavs alla tillfĂ€lliga uppehĂ„llstillstĂ„nd som varade 11 mĂ„nader. Det sade i detta sammanhang att permanenta uppehĂ„llstillstĂ„nd kunde uppfattas som stöd för den etniska rensningen i Kosovo.â (s.292-293)
âTill sist evakuerades knappt 3 700 Kosovoflyktingar till Sverige innan evakueringsprogrammet avslutades den 23 juni 1999. De första flyktingarna Ă„tervĂ€nde hem redan den 26 juli 1999. Ett Ă„tervĂ€ndandebidrag pĂ„ 570 euro per capita eller 3429 euro per familj introducerade för att underlĂ€tta en repatriering av flyktingarnaâ (s.294)
âJĂ€mför man de 3 700 Kosovoflyktingar med de över 47 000 bosnier som fick permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd i början av 1990-talet förstĂ„r man att den svenska asylpolitiken har genomgĂ„tt en grundlig förĂ€ndring i perioden mellan 1993 och 1999.â (s.294)
âHĂ€r ser vi tydligt att uppfattningen om immigrationen och dess effekter och med den synen pĂ„ flyktingfrĂ„gan skiljer sig Ă„t mellan de tvĂ„ fallen – frĂ„n att frĂ€mst ses som en frĂ„ga om internationell solidaritet och mĂ€nskliga rĂ€ttigheter uppfattas flyktingar allt mer som ett sĂ€kerhetshot. Eftersom sĂ€kerhetshot bör undvikas blir den logiska flyktingpolitiken, utifrĂ„n denna förĂ€ndrade uppfattning, en flyktingpolitik som fokuserar pĂ„ att undvika flyktingströmmarâ (s.295)
Metoden för studien
- Policy analys
Ev förslag för vidare granskning
Uppdaterad granskning med förÀndringar implementerade frÄn 2000.