Resistance Through Acting: Ambivalent Practices of the No Border Musical
Ă r: 2019
Typ av text: Doktorsavhandling
Publicerad av: Lund Universitet
SprÄk: Engelska, svensk sammanfattning
Författare: Emma Söderman
Antal sidor: 255
TillgÀnglig pÄ: https://lup.lub.lu.se/search/publication/2c1a374b-227a-4413-8a7d-4a6da1e7c389
Vad texten handlar om
Texten undersöker motstĂ„nd och aktivism mot grĂ€nspraktiker, migrationskontroll och deportationer genom teater i exemplet No Border Musical som sattes upp av asylrĂ€ttsaktivister och personer som levde under hot om utvisning och gestaltade migrationserfarenheter och konsekvenser av den rĂ„dande statliga âmigrationskontrollregimenâ.
Viktigaste resultat
– âMusikalen var ett sammanhang dĂ€r resurser kunde delas, dĂ€r fanns stöd att fĂ„, och flera deltagare bodde tillsammans under kortare eller lĂ€ngre perioder. Det var dock ocksĂ„ ett sammanhang dĂ€r ojĂ€mlikheter stĂ€lldes pĂ„ sin spets. Ăven om det fanns visioner om inkludering, sĂ„ reproducerades flera av de ojĂ€mlika maktrelationerna kring exempelvis icke-medborgare/medborgareâ (s. 218).
– âAtt iscensĂ€tta berĂ€ttelser av flykt kan ses som en handling för att fĂ„ upprĂ€ttelse ⊠Samtidigt inryms i denna form av upprĂ€ttelse ocksĂ„ en risk för att berĂ€ttandet bidrar till upplevelsen av att uppehĂ„llstillstĂ„nd Ă€r nĂ„got den sökande ska göra sig förtjĂ€nt av, bland annat genom att avslöja allt om sitt förflutna, i kontrast till uppehĂ„llstillstĂ„nd som en rĂ€ttighet eller ett perspektiv enligt vilket ingen som bor i Sverige âförtjĂ€narâ att bo pĂ„ den platsen mer Ă€n nĂ„gon annan. Ingen av dessa mer kritiska tolkningar av berĂ€ttandet lĂ€gger dock vikt vid sjĂ€lva upplevelsen av att berĂ€tta, hur det kan upplevas som ett erkĂ€nnande, och hur detta kan fĂ„ betydande konsekvenser. Detta sĂ€rskilt i relation till upplevelsen att som papperslös göras osynlig och befinna sig lĂ„ngt frĂ„n övriga samhĂ€llet. I musikalens sammanhang, villkorat av hot om utvisning, framstod viljan att berĂ€tta och synliggöra konsekvenser av migrationskontroll som mycket starkâ (s. 222).
– âGrĂ€nspraktiker var stĂ€ndigt nĂ€rvarande, till den grad att grĂ€nsen kunde sĂ€gas vara var den plats dĂ€r deltagare utan uppehĂ„llstillstĂ„nd vistades â de bar grĂ€nsen med sig i sina kroppar, stĂ€ndigt medvetna om risken att bli kontrollerad. Men Ă€ven hĂ€r, pĂ„ denna plats, pĂ„ grĂ€nsen, fanns utrymme att bygga omsorgsfulla relationer, att repetera med en teater, att skapa ett sammanhangâ (s. 223).
– Konflikter inom gruppen beskrivs som âöversĂ€ttningspolitikâ (politics of translation), i form av âöversĂ€ttning av erfarenheter, av ojĂ€mlikheter, och översĂ€ttningen som en fundamental del av politisk organiseringâ (s. 223). ĂversĂ€ttningarna som skedde inom ramen för musikalen framhĂ„lls som politiska âdĂ„ de bidrog till skapandet av motstĂ„nd mot de skiljelinjer staten dragit genom musikalen, i termer av kategoriseringen av vissa deltagare som papperslösa och vissa deltagare som medborgareâ, vidare framhĂ„lls att denna översĂ€ttningspolitik pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt var ofullstĂ€ndig och att âdet gĂ„r, med andra ord, inte att överkomma den typ av fundamentala ojĂ€mlikheter som fanns inom gruppen, vilka ofta hĂ€rrörde ur utvisningsbarhetens villkor. Men det gĂ„r att göra otaliga ofullstĂ€ndiga försök, och pĂ„ det sĂ€ttet Ă€ndĂ„ organisera sig, göra en teater och bidra till motstĂ„nd mot grĂ€nspraktikerâ (s. 223) och dĂ€rmed synliggöra och utmana dessa ojĂ€mlikheter.
– âProcesser av âcommoningâ pĂ„verkades av olika grĂ€nspraktiker och motstĂ„nd mot dessa: âden ena handlar om en slags âexternâ utmaning av grĂ€nser, och den andra rör âinternâ utmaning av grĂ€nser. Att synliggöra erfarenheter av utvisningsbarhet samt att ha skĂ„despelare pĂ„ scen som Ă€r hotade av utvisning, kan sĂ€gas ha utmanat osynlighet som ett villkor förknippat med utvisningsbarhet, vilket kan ses som en utĂ„triktad utmaning av grĂ€nserâ (s. 226).
Perspektiv/teoretiska begrepp
Utvisningsbarhet (deportability), grĂ€nspraktiker, âexternaliseringâ och âinternaliseringâ av grĂ€nser, community teater samt processer av âcommoningâ, det vill sĂ€ga görandet av allmĂ€nningar.
Metoden för studien
Deltagande etnografisk metod med teateruppsÀttningen No Border Musical i Malmö 2011-13.