Barn i migrationsprocessen: En undersökning av hur barnets rÀttigheter i barnkonventionen kommer till uttryck i praktisk rÀttstillÀmpning pÄ Migrationsverket nÀr tjÀnstemÀn fattar beslut om uppehÄllstillstÄnd för barn i familj som sökt asyl
Ă r: 2016
Typ av text: Vetenskaplig rapport
Publicerad av: Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity & Welfare (MIM)
SprÄk: Svenska
Författare: Anna Lundberg & Jacob Lind
Antal sidor: 113
TillgÀnglig pÄ: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1174543/FULLTEXT01.pdf
Vad texten handlar om
– âDen föreliggande rapporten behandlar frĂ„gan hur svensk rĂ€ttstillĂ€mpning pĂ„ migrationsomrĂ„det stĂ€mmer överens med barnets rĂ€ttigheter enligt FN:s konvention om barnets rĂ€ttigheter och de tvĂ„ tillĂ€ggsprotokoll som Sverige har ratificerat (hĂ€refter barnkonventionen). Bakgrunden till undersökningen Ă€r Regeringens beslut i mars 2013 att tillkalla en sĂ€rskild utredare med uppdrag att inom sĂ€rskilt angelĂ€gna omrĂ„den kartlĂ€gga hur tillĂ€mpningen av lagar och andra föreskrifter stĂ€mmer överens med barnets rĂ€ttigheter enligt barnkonventionen (se kommittĂ©direktiv 2013:35). BarnrĂ€ttighetsutredningen har identifierat barn i migrationsprocessen som ett sĂ€rskilt angelĂ€get omrĂ„de för kartlĂ€ggning. Av intresse Ă€r den del av migrationsprocessen som hanteras av Migrationsverket, dvs. hur rĂ€ttigheterna enligt barnkonventionen tas tillvara vid myndighetens beslutâ (s. 5).
– âKartlĂ€ggningens syfte Ă€r att ge en bild av hur barnets rĂ€ttigheter, med fokus pĂ„ de grundlĂ€ggande artiklarna i barnkonventionen, kommer till uttryck i praktisk rĂ€ttstilllĂ€mpning pĂ„ Migrationsverket nĂ€r tjĂ€nstemĂ€nnen fattar beslut om uppehĂ„llstillstĂ„nd för barn i familj som sökt asyl. En utgĂ„ngspunkt Ă€r att det ska vara tillĂ€mpningsfrĂ„gor som prövar hur barnets rĂ€ttigheter anvĂ€nds i rĂ€ttstillĂ€mpningen och som dĂ€rigenom kan belysa hur barnkonventionen anvĂ€nds pĂ„ migrationsomrĂ„det avgrĂ€nsat till Migrationsverkets asylbeslut. I detta sammanhang har sedan tvĂ„ delomrĂ„den identifierats: dels beslut fattade under andra halvan av 2013 gĂ€llande barn som tillsammans med en eller bĂ„da vĂ„rdnadshavarna och eventuella syskon sökt asyl (delstudie 1), dels beslut fattade 2013 rörande barn som under processen i Sverige skiljts frĂ„n sina vĂ„rdnadshavare pga. ett omhĂ€ndertagande med stöd av bestĂ€mmelserna i lagen (1990:52) med sĂ€rskilda bestĂ€mmelser om vĂ„rd av unga (hĂ€refter LVU) eller socialtjĂ€nstlagen (2001:453) (hĂ€refter SoL) (delstudie 2). Det saknas i dagslĂ€get kunskap om hur vanligt det Ă€r att asylsökande barn vilka kommit till Sverige tillsammans med familj, fĂ„r vĂ„rdinsatser via socialtjĂ€nsten (UNICEF 2011, sid. 6). I den första delstudien granskas beslut om uppehĂ„llstillstĂ„nd i grundĂ€rendet medan vi i den andra delstudien analyserar hela akter, dvs. intyg frĂ„n lĂ€kare m.fl., och sĂ„vĂ€l beslut om uppehĂ„llstillstĂ„nd som beslut om hinder mot verkstĂ€llighet av en utvisning eller avvisningâ (s. 7).
Viktigaste resultat
Delstudie 1:
– âBetrĂ€ffande EU-migranterna sĂ„ Ă„terfanns inte i nĂ„got fall resonemang om barnets situation eller konsekvenserna för barnen av ett Ă„tervĂ€ndande. En rimlig slutsats i denna delstudie Ă€r att barnen inte fick sina asylskĂ€l prövade i sak, icke desto mindre togs deras asylansökan formellt upp för prövning i sak. En presumtion om ogrundade asylskĂ€l framtrĂ€dde. En EU-medborgare som söker skydd har följaktligen mycket smĂ„ utsikter till bifall âŠ
– Med undantag för ett barnfokuserat förĂ€ldrasamtal sĂ„ framkommer inte i de undersökta besluten att barnet kommit till tals ⊠Vidare framkommer barnspecifik landinformation i ett Ă€rende. I materialet som helhet, dvs. 30 beslut, sĂ„ nĂ€mns barnkonsekvensanalys, den metod som enligt riktlinjer för Migrationsverket ska anvĂ€ndas i genomförandet av barnets bĂ€sta, i fem avslagsbeslut och tvĂ„ bifall. Liksom betrĂ€ffande barnets bĂ€sta som Ă„terkommer i totalt 13 beslut var formuleringar rörande barnkonsekvensanalyser i det nĂ€rmaste identiskaâ (s. 39-40).
Delstudie 2:
– âReferenser till, eller yrkanden kopplade till, barnets bĂ€sta i utlĂ€nningslagen har i ytterst fĂ„ av de undersökta fallen nĂ„gon betydelse i sakprövningen. Vanligt förekommande i avslagsbesluten var generella beskrivningar av innehĂ„llet i lagtext och förarbeten som inte hade direkt med det enskilda barnets situation att göra. Barnets bĂ€sta Ă„terfanns i 14 beslut. Flertalet beslut innehöll en negerande definition av principen, sĂ„som att ett Ă„tervĂ€ndande till hemlandet inte kan anses stĂ„ i strid med barnets bĂ€sta eller det âinte i och för sig kan ses som nĂ„got negativt för barnet att följa med sina förĂ€ldrar till hemlandet ⊠Äterkommande resonemang i besluten rörande barnets bĂ€sta handlade om att barns bĂ€sta i barnkonventionen inte Ă€r absolut utan en familj med barn mĂ„ste kunna utvisas Ă€ven om det finns omstĂ€ndigheter i det enskilda fallet som talar för att det hade varit bĂ€st för barnet att fĂ„ stanna hĂ€r eller i nĂ„got fall att en alltför lĂ„ngtgĂ„ende tolkning av barns bĂ€sta skulle strida mot barns rĂ€ttigheter enligt konventionen âŠ
I sju av besluten nĂ€mndes skyldigheten att göra barnkonsekvensanalyser. Dessa bestod i ett referat av Ă„lĂ€ggandet enligt förordning (SFS 2007:996) med instruktion för Migrationsverket att genomföra sĂ„dana analyser. I sakfrĂ„gan fanns det ett beslut bland bifallen dĂ€r Migrationsverket i ett resonemang om konsekvenserna för barnen hĂ€nvisade till att förĂ€ldrarna verkar mĂ„na om barnen Ă€ven om deras förmĂ„ga att utöva förĂ€ldraskapet brister. I övrigt framkom det inte i nĂ„got beslut, inte i vare sig grundbesluten eller efter ansökningar om verkstĂ€llighetshinder/ny prövning, hur en barnkonsekvensanalys gĂ„tt till konkret âŠ
Ett tydligt resultat i de granskade akterna var att det inte framgick att barnens Ă„sikter tillmĂ€tts betydelse i förhĂ„llande till deras Ă„lder och mognad âŠ
Tio beslut innehöll barnspecifik landinformation om framförallt institutionsplaceringar i ursprungslandet öppna för barn âŠ
GenomgĂ„ende i delstudie tvĂ„ Ă€r att barns egna asylskĂ€l kommer i skymundan i prövningen av familjeĂ€renden. Resultat i samma riktning framkommer sedan tidigare i flera liknande studier (se t.ex. Barnombudsmannen 2000; Bexelius 2008; Lundberg 2011; Nilsson 2007; Schiratzki 1998, 2005). En tydlig tendens i det sammanhanget var att samla alla yrkanden som görs av barn eller Ă„ barns vĂ€gnar under synnerligen ömmande omstĂ€ndigheter. Vi fann ocksĂ„ nĂ„got exempel i vĂ„r egen kartlĂ€ggning dĂ€r barns skyddsskĂ€l antingen ignorerades eller ocksĂ„ avfĂ€rdades med hĂ€nvisning till att myndigheterna i hemlandet kan erbjuda hjĂ€lp, hur man vet detta redovisas dock inte âŠ
Konsekvenserna av att barnens egna asylskĂ€l kom i skymundan var sĂ€rskilt besvĂ€rliga för de familjer som hamnade i verkstĂ€llighetshinderprocessen efter avslag i samtliga instanser. I dessa fall rĂ„dde oklarheter ifrĂ„ga om vilka faktiska risker det fanns att enskilda barn skulle utsĂ€ttas för krĂ€nkningar vid ett Ă„tersĂ€ndande. I fallen, menar vi, blev omnĂ€mnandet av barnens yrkanden i grundbeslutet ett skĂ€l att anta att barnens yrkanden ocksĂ„ hade prövats. Emellertid gjordes inte nĂ„gon reell prövning utan barnens asylskĂ€l hade endast omnĂ€mnts under yrkanden. I de fĂ„tal Ă€renden dĂ€r barnens egna skĂ€l fick betydelse för utgĂ„ngen i Ă€rendet sĂ„ handlande dessa om bĂ€ttre klargörande genom lĂ€karintyg av barnens vĂ„rdbehov; att barnet tappat sprĂ„ket helt och hĂ„llet; att som i Elnas fall barnet börjat berĂ€tta om tidigare trauman; alternativt att Migrationsverket inte hade nĂ„gra upparbetade kontakter med myndigheter i ursprungslandet. Som synes av upprĂ€kningen handlar det i en majoritet av fallen om nĂ„gon annans handling, inte om att barnets egen berĂ€ttelse beaktades. En variant av tendensen att bortse frĂ„n barns egna skyddsskĂ€l var att dessa buntades ihop med resten av familjens skĂ€l i de granskade fallen âŠ
Vad gĂ€ller frĂ„gan om Ă„tervĂ€ndande till institutionsvĂ„rd i hemlandet sĂ„ hanterades detta i de beslut som togs i verkstĂ€llighetshinderprocessen pĂ„ sĂ„ vis att familjehemsplaceringar i sig inte ansĂ„gs utgöra ett hinder mot verkstĂ€llighet. âFamiljens enhetâ ansĂ„gs med andra ord vara en extraterritoriell frĂ„ga som överlĂ€mnades till andra lĂ€nders myndigheter att sĂ€kerstĂ€lla. I svenska avslagsbeslut som fattades före det att barnen omhĂ€ndertagits sĂ„ anvĂ€ndes begreppet âfamiljens enhetâ emellertid som regel för att kunna avslĂ„ ansökan pga. otillrĂ€ckliga skĂ€l för uppehĂ„llstillstĂ„nd. SĂ„vitt vi kunnat se baserades antagandet om att familjehemsplaceringar eller andra vĂ„rdinsatser, vilka sannolikt förlĂ€ngt en separation mellan barn och förĂ€ldrar, inte pĂ„ nĂ„gon tidigare praxis frĂ„n överdomstolen. Att en framtida familjeĂ„terförening ska vara möjlig i hemlandet problematiseras inte i ett enda av besluten genom en analys av konsekvenserna för barnet. Liksom i fallen i delstudie ett Ă„terkom formella beskrivningar av barnets bĂ€sta samt till ett avtal mellan Migrationsverket, Socialstyrelsen och Sveriges Kommuner och Landsting (2013). Om ett land har ratificerat konventionen sĂ„ anvĂ€ndes det som ett argument i bedömningen att omhĂ€ndertagna barn kunde utvisas ensamma âŠ
Med avseende pĂ„ delstudie tvĂ„ stĂ€lldes Ă€ven frĂ„gan om i vilken utstrĂ€ckning det förekommer att barn som behöver vĂ„rd enligt LVU beviljas tillfĂ€lligt uppehĂ„llstillstĂ„nd. Detta förekom i ett fall ⊠I övriga beslut framhöll Migrationsverket att en placering i sig inte utgör ett hinder mot verkstĂ€llighet ⊠En utveckling mot att fler omhĂ€ndertagna barn fĂ„r tillfĂ€lliga uppehĂ„llstillstĂ„nd skulle kunna vara problematisk om det visar sig att barnens lĂ„ngsiktiga utvecklingsmöjligheter inte kan sĂ€kerstĂ€llasâ (s. 54-57).
– â1. Barns egna asylskĂ€l prövas i liten utstrĂ€ckning pĂ„ Migrationsverket. Dessa skĂ€l behandlas som en del av förĂ€ldrarnas asylskĂ€l och de tenderar att överskuggas av vad som bedöms vara en bristande trovĂ€rdighet i förĂ€ldrarnas berĂ€ttelser. I det granskade materialet fanns flera exempel pĂ„ fall dĂ€r barns egna skĂ€l Ă„beropats eller uppdagats pĂ„ ett tidigt stadium i handlĂ€ggningen av asylprocessen men som sedan inte utretts vidare.
2. Barns egna berÀttelser pÄverkar sÀllan utgÄngen i beslut pÄ Migrationsverket, oavsett barnets Älder och mognad, och kartlÀggningen visar att tjÀnstemÀnnen inte har kunskaper eller förutsÀttningar att fÄ fram barns egna asylskÀl i samtalen med barnen. Det stÀlls i regel inte frÄgor till barnen om asylskÀl, och det framstÄr sÀllan aktuellt för tjÀnstemÀnnen att leta efter s.k. barnspecifik landinformation och anvÀnda den i utredningarna. I materialet rörande barn som omhÀndertagits av sociala myndigheter i Sverige Äterkom referenser till socialnÀmndernas ansvar för att bidra till ett ordnat mottagande för barnet vid ett ÄtervÀndande, nÄgot som i flera fall ansÄgs kunna ske utan förÀldrarna. Att barnspecifik landinformation inte anvÀnds gör att tjÀnstemÀnnen inte heller uppdateras pÄ vilka barnspecifika asylskÀl som kan finnas i ett visst land eller omrÄde. Vidare berÀttade tjÀnstemÀnnen att förÀldrarna sÀllan Äberopar barnspecifika asylskÀl. Dessa (icke)praktiker fÄr till följd att barns egna skÀl för uppehÄllstillstÄnd kommer i skymundan i asylprocessen.
3. Resonemang om barns rĂ€ttigheter blir synliga i huvudsak vid bedömningen av om det föreligger âsynnerligen ömmande omstĂ€ndigheterâ och dĂ„ genom generella negerande formuleringar om att besluten âinte strider mot barnets bĂ€staâ. Detta innebĂ€r att rĂ€ttigheterna sĂ€llan har nĂ„gon verklig betydelse för den enskilda familjen. Det att barnets bĂ€sta kommit att uppfattas som relevant först i samband med bedömningar av humanitĂ€ra skĂ€l verkar Ă€ven ha bidragit till att leda bort fokus frĂ„n att barn kan ha egna skĂ€l till att beviljas uppehĂ„llstillstĂ„nd som skyddsbehövande.
4. Olika myndigheters bedömningar av vad barns bÀsta betyder i praktiken för enskilda barn varierar vilket delvis kan bero pÄ att barnets bÀsta som rÀttsligt begrepp i de enskilda fallen bestÀms av socialvetenskapliga och medicinska övervÀganden. En Ànnu viktigare förklaring kan vara att de involverade myndigheterna har olika uppdrag, roller och kompetens. Tolkningen av barnets rÀttigheter Àr helt beroende av den aktuella kontexten. Detta Àr helt centralt i en diskussion om betydelsen för asylsökande barn av barnkonventionens inkorporering i svensk lag.
VÄr analys visar att barnets bÀsta trÀngs undan och det sÀtt pÄ vilket sÄ sker Àr framförallt genom att begreppet sÀllan anvÀnds konkret. För att myndigheterna i vissa fall ska kunna fatta avvisningsbeslut som innebÀr att barnets bÀsta fÄr trÀda Ät sidan, pga. att andra intressen har ansetts viktigare, krÀvs för det första en noggrann bedömning av barnets bÀsta, samt för det andra en vÀl motiverad avvÀgning mellan de olika intressena (och hÀr utgör barns bÀsta ett primÀrt intresse), för det tredje en tydlig förklaring av hur detta gjorts. I det granskade materialet saknas sÄdana avvÀgningar och bedömningar, och internationell rÀtt förefaller vara en outnyttjad resurs i sammanhanget.
UtifrÄn vÄr granskning kan med fog hÀvdas att det finns brister ifrÄga om asylsökande barns likabehandling i asylprocessen och det Àr oklart vilken betydelse en inkorporering av barnkonventionen skulle kunna ha för att Àndra pÄ detta ⊠Familjebarns situation i nuvarande process, sÄ den tonar fram i den föreliggande studien, kan vara ett uttryck för en genomgripande tendens dÀr slumpmÀssighet och en teknifierad migrationshantering succesivt urholkar barns och vuxnas möjligheter att Ätnjuta en fristad frÄn förföljelse och förtryck, dvs. just det som regelverket syftar till att sÀkerstÀlla.
BetrÀffande rÀtt till liv och utveckling visar kartlÀggningen att frÄgor som har anknytning till barnets psykosociala utveckling inte behandlas djupgÄende i förhÄllande till enskilda barn; hur goda förutsÀttningarna Àr för att barnet ska kunna utveckla sina sociala relationer och vad det finns för förutsÀttningar och förhÄllanden i hemlandet i jÀmförelse med i Sverige för barnets utveckling, utreds i liten utstrÀckning. I kartlÀggningen framkommer att det spelar en mycket liten roll att barnet har kommit till tals, för utgÄngen i deras Àrenden. Det var inte möjligt att svara pÄ frÄgan vilken betydelse barnets mognad och utveckling faktiskt har i dessa sammanhang, men vi kan konstatera att det avtryck som barnintervjuerna fick för familjernas slutgiltiga beslut var litet.
En relevant frÄga Àr om intervjuerna med barn i asylutredningarna i en del fall genomförs enbart för sakens skull. I de fÄtal Àrenden dÄ barnens situation anvÀndes som en reell bedömningsgrund sÄ skedde det i regel inte med hÀnvisning till utredningen med barnet utan till policydokument och praxis. I delstudien om barn som omhÀndertagits Äterkom hÀnvisningar till socialnÀmndernas ansvar för att bidra till ett ordnat mottagande för barnet vid ett ÄtervÀndande, som i flera fall ansÄgs kunna ske utan förÀldrarna. Barnens uppfattningar i denna frÄga var sÄvitt vi kunde bedöma efter en lÀsning av akterna inte utrett. Det framstod ocksÄ som mycket osÀkert om en institutionsplacering jÀmförbar med liknande instanser i Sverige skulle kunna Ästadkommas. I intervjustudien bekrÀftas dessa resultat genom tjÀnstemÀnnens beskrivningar av att samtalen med barnen prÀglades av andra saker Àn barns egna asylskÀl. Det finns skÀl att tro att man saknar förutsÀttningar pÄ Migrationsverket att leva upp till barnrÀttskommitténs krav pÄ en anpassad process dÀr barn har utrymme att komma till tals. VÄr granskning pekar sammanfattningsvis pÄ en juridisk-teknisk tillÀmpning av utlÀnningslagens paragrafer som inbegriper en outtalad konsensus om att barnkonventionens artiklar Àr viktiga men enbart som symboler för att staten lever upp till barnkonventionens krav.
Bristerna ifrĂ„ga om barns rĂ€ttigheter i asylprocessen kan vara ett uttryck för rĂ€ttssĂ€kerhetsproblem i vidare mening som kan förstĂ„s i ljuset av, dels att asylsökandes berĂ€ttelser presumeras vara osanna, och dels att frĂ„gor som ytterst sett Ă€r av politisk karaktĂ€r, sĂ„som i vilken utstrĂ€ckning invandringen ska begrĂ€nsas, har hĂ€nförts till myndigheter och enskilda handlĂ€ggare att avgöra, snarare Ă€n genom att barnkonventionen görs tydlig för rĂ€ttstillĂ€mparna genom lagstiftningenâ (s. 1-3).
– âI granskningen av beslut framkommer liksom under intervjuerna att barnkonventionens intentioner, sĂ„som dessa har transformerats in i utlĂ€nningslagen, inte har haft förvĂ€ntad effekt. UtlĂ€nningslagens paragrafer om barnets bĂ€sta och barns rĂ€tt att komma till tals har inte motsvarats av ett beaktande av barns rĂ€ttigheter i vardagens praktik. I fokus för handlĂ€ggarna och beslutsfattarna stĂ„r rĂ€ttstillĂ€mpning snarare Ă€n de socialvetenskapliga och medicinska bedömningar begreppet barnets bĂ€sta förutsĂ€tter. Förklaringarna till de stora problemen i verksamheten finns dels i den omstĂ€ndigheten att staten har ett intresse, och ett privilegium, att begrĂ€nsa invandringen till Sverige, och dels dagens allt mer effektivitetsprĂ€glade migrationshantering. Kraven pĂ„ kortare handlĂ€ggningstider tycks medföra att handlĂ€ggningen gĂ„r allt fortare trots Ă€rendenas komplexitet. Det saknas uppenbart resurser för att göra de genomgripande utredningar som Ă€r nödvĂ€ndiga i asylbedömningar.
En inkludering av barnets bĂ€sta i svensk lag, och framgent av hela barnkonventionen, menar vi Ă€r en eftergift och uttryck för överförande av ansvar frĂ„n statliga institutioner till individer. Det Ă€r en eftergift till olika samhĂ€llsaktörer som krĂ€ver en starkare betoning av barns rĂ€ttigheter. Barnets bĂ€sta och barns rĂ€ttigheter kan egentligen inte hanteras pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt bra vis av Migrationsverket, men lagstiftarna förskjuter problemen dit och lĂ„ter tjĂ€nstemĂ€nnen hantera sĂ„dant som inte kan hanteras sĂ€rskilt vĂ€l i enskilda handlĂ€ggningsprocesser. Av politiska skĂ€l riskerar pĂ„ detta vis barns rĂ€ttigheter stanna vid retorik, utan egentligt innehĂ„ll. Den vaga innebörd av barns rĂ€ttigheter som barnkonventionen ger uttryck för, i kombination med en gemensam uppfattning att barns rĂ€ttigheter Ă€r en vĂ€ldigt viktig frĂ„ga, förstĂ€rker paradoxalt nog denna problematikâ (s. 104).
– âI den föreliggande kartlĂ€ggningen har vi sett hur en ojĂ€mlikhet manifesteras i Migrationsverkets rĂ€ttstillĂ€mpning. Utrymmet för denna manifestation tillhandahĂ„lls genom sĂ„dana förarbetsuttalanden som att avvĂ€gningar mellan intresset av att upprĂ€tthĂ„lla en reglerad invandring och barnets bĂ€sta-principen i sista hand Ă€r en frĂ„ga för den enskilde handlĂ€ggaren att hantera. En allvarlig situation uppstĂ„r nĂ€r familjers ansökningar avslĂ„s men de inte ser nĂ„got annat val Ă€n att stanna kvar i Sverige trots avslagsbeslutet. I Migrationsverkets terminologi definieras detta som âolaglig vistelseâ. Detta kan senare i processen anvĂ€ndas till nackdel för de asylsökande barnen, Ă€ven om man Ă€r överens om att barnen inte âvalt att stanna kvarâ och Ă€ven att deras förĂ€ldrar förmodligen har gjort bedömningen att barnens bĂ€sta i jĂ€mförelse med att Ă„ka tillbaka till ett land de lĂ€mnat, Ă€r att hĂ„lla sig undan i Sverige. Det framstĂ„r som om vĂ„rdnadshavare frĂ„ntas sin förĂ€ldraroll i asylprocessen, eller i vart fall fĂ„r denna kraftigt inskrĂ€nktâ (s. 105).
Metoden för studien
âKartlĂ€ggningen tar sikte pĂ„ Migrationsverkets beslut i Ă€renden som rör enskilda barn i familj.6 Totalt 100 asylbeslut och 17 akter har granskat och tio intervjuer har genomförts med sammanlagt 20 anstĂ€llda handlĂ€ggare och beslutsfattare pĂ„ Migrationsverket. De senare syftar till att bl.a. tydliggöra förutsĂ€ttningarna i vardagsarbetet för att beakta barnkonventionenâ (s. 6).
Ev policy-rekommendationer
âFrĂ„gan Ă€r dĂ„ vilken betydelse det skulle fĂ„ att lagen utvidgades till att inbegripa barns rĂ€ttigheter enligt barnkonventionen, alltsĂ„ att lag fylldes pĂ„ med mera lag. Ett alternativ vore att mer resurser tillsattes pĂ„ utbildning, sĂ„ att den lag som finns redan idag kunde anvĂ€ndas pĂ„ det sĂ€tt som var tĂ€nkt, eller att man börjar arbeta med de mer ge- 106 nomgripande bristerna i migrationshanteringen ⊠BarnrĂ€ttsforskaren Didier Reynaert m.fl. (2012) pĂ„pekar att det Ă€r ett vanligt antagande att mer rĂ€ttigheter för barn Ă€r nĂ„got gott i sig sjĂ€lvt. En sĂ„dan essentiell syn pĂ„ barns rĂ€ttigheter ger dock sĂ€llan utrymme för reflektion omkring vad barns rĂ€ttigheter betyder i en specifik situation. Debatten om barnkonventionens inkorporering behĂ€rskas, menar vi, av en sĂ„dan syn. Barns bĂ€sta i det enskilda fallet blir mycket godtyckligt i Migrationsverkets asylprövning. Att fylla pĂ„ lagen med mer rĂ€ttigheter som inte har nĂ„gon betydelse för barn i praktiken tror vi dĂ€rför inte betyder sĂ€rskilt mycket för asylsökande barn och deras familjer. Om barns rĂ€ttigheter ska stĂ€rkas i asylprocessen krĂ€vs Ă„tgĂ€rder och insatser i form av politiska omprioriteringar som inte automatiskt följer av en inkorporering av barnkonventionenâ (s. 105-106).