KartlÀggning av erfarenheter och forskning om ensamkommande flyktingbarn i Sverige och andra lÀnder
Ă r: 2016
Typ av text: Rapport till Arbetsmarknadsdepartementet
Publicerad av: Stockholms universitets Linnécentrum för integrationsstudier (SULCIS)
SprÄk: Svenska
Författare: Aycan Celikaksoy & Eskil Wadensjö
Antal sidor: 53
TillgÀnglig pÄ: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:916600/FULLTEXT01.pdf
* finns en version pÄ engelska ocksÄ: http://ftp.iza.org/dp10143.pdf *
Vad texten handlar om
Texten Àr en allmÀnt hÄllen genomgÄng av litteratur om ensamkommande barn pÄ omrÄdena asylprövning (vÀldigt översiktligt), mottagande, boende, arbete och hÀlsa. à ldersbedömning presenteras bland annat. Texten börjar med en deskriptiv beskrivning av förhÄllandena i Sverige sÄsom de sÄg ut i mars 2016, sedan beskriver texten de nordiska lÀnderna, övriga Europa och sedan USA och Turkiet. MÄlet Àr att lÀra av andra lÀnders system och erfarenheter. Författarna diskuterar inte hur olika ÄtgÀrder kan pÄverka antalet ensamkommande barn som söker asyl i Sverige utan fokuserar pÄ de ensamkommande barnens förhÄllanden och hur olika ÄtgÀrder kan pÄverka och förbÀttra deras villkor. I slutet av texten, Àven inkluderat hÀr, Àr en lista pÄ viktiga punkter att tÀnka pÄ vid policyutformning.
Viktigaste resultat
âĂven om andelen av dem som söker asyl som ocksĂ„ beviljas asyl inte Ă€r högst i Sverige, har antalet som fĂ„tt asyl varit högre i Sverige Ă€n i andra europeiska lĂ€nder under flera Ă„r fram till och med 2014.â (6)
âRegelverket och Ă„tgĂ€rderna för de ensamkommande barnen varierar mycket mellan olika lĂ€nder.â (7)
âI Finland och Sverige beviljas till exempel permanent uppehĂ„llstillstĂ„nd i regel, dock ges i Finland tillfĂ€lliga uppehĂ„llstillstĂ„nd för de barn som fĂ„r tillstĂ„nd av humanitĂ€ra skĂ€l. I Danmark beviljas i regel uppehĂ„llstillstĂ„nd för upp till fyra Ă„r (upp till högst 18 Ă„rs Ă„lder) med möjlighet till förlĂ€ngning till 18 Ă„rs Ă„lder. I god tid innan barnet fyller 18 Ă„r behöver det lĂ€mna in en ansökan om uppehĂ„llstillstĂ„nd frĂ„n denna Ă„lder och dĂ„ som vuxen asylsökande. I annat fall mĂ„ste barnet lĂ€mna Danmark nĂ€r det fyller 18 Ă„r. Ăven i Norge upphör tillstĂ„ndet vid 18 Ă„rs Ă„lder för en del av de barn som kommit mellan 16 och 18 Ă„rs Ă„lder. â (18)
âĂ ldersbestĂ€mning med hjĂ€lp av röntgenundersökningar Ă€r till exempel förbjuden i England men tillĂ„ten i bland annat Frankrike, Slovenien och Ăsterrike i vissa fall. Se Sedmak m.fl. (2015) för en jĂ€mförelse av politiken i dessa fyra lĂ€nder. Den Ă€r tillĂ„ten i de nordiska lĂ€nderna givet olika förutsĂ€ttningar.â (32)
âI en jĂ€mförelse av olika lĂ€nder inom EU (European Migration Network, 2015a) framhĂ„lls Belgien som det land, som har det system som bĂ€st respekterar barnens rĂ€ttigheter vid Ă„ldersbestĂ€mningen. NĂ€r det finns en osĂ€kerhet om barnets Ă„lder görs tre olika typer av röntgentester. Det test som ger lĂ€gst Ă„lder bildar sedan utgĂ„ngspunkt för bedömningen. FrĂ„n förvĂ€ntat vĂ€rde enligt detta test dras sedan en standardavvikelse (inget test ger en exakt skattning). Detta blir sedan den Ă„lder som tillskrivs barnet om inte barnet sjĂ€lv har angivit en högre Ă„lder. Det innebĂ€r inte att det Ă€r ett system som bör efterstrĂ€vas men dĂ€remot att systemen i övriga lĂ€nder Ă€r Ă€n mer restriktiva. Det kan i en del lĂ€nder formellt vara frivilligt att delta i röntgentester men det kan samtidigt innebĂ€ra att barnet dĂ„ blir klassificerat som vuxet (frivilligheten kan i praktiken vara en chimĂ€r).â (33)
âDe ensamkommande barnens hĂ€lsa Ă€r den frĂ„ga som oftast behandlas inom forskningen som avser denna grupp. Det gĂ€ller framför allt deras psykiska hĂ€lsa.â (36)
âEn första slutsats Ă€r att den initiala fasen Ă€r viktig. Det Ă€r viktigt med en snabb asylprövning som dock mĂ„ste ha hög kvalitet. VĂ€nteperioden innan beslut fattas Ă€r svĂ„r för barnen och bör dĂ€rför av bland annat detta skĂ€l vara sĂ„ kort som möjligt. Det Ă€r viktigt att prövningen görs pĂ„ ett sĂ€tt som respekterar barnet. De barn som kommer har ofta traumatiserande hĂ€ndelser bakom sig och det Ă€r viktigt att adekvata vĂ„rdinsatser görs sĂ„ tidigt som möjligt. En andra slutsats Ă€r att det Ă€r viktigt med en kartlĂ€ggning av vilken utbildning (skolgĂ„ng, yrkesutbildning) barnet har redan nĂ€r det kommer, och att utbildningen avpassas efter barnets förkunskaper. Mycket viktigt Ă€r att undervisningen i svenska Ă€r effektiv. En tredje slutsats Ă€r att det viktigt att boendeplaceringen blir avpassad efter barnets Ă„lder, kön och med en medvetenhet om förekomsten av etniska/religiösa konflikter och av barnets behov av stöd och att det finns en kontinuitet i placeringen och förĂ€ndringar av den efter hand som barnet blir Ă€ldre. En fjĂ€rde slutsats Ă€r att det Ă€r viktigt att barnet fĂ„r kontakter bĂ„de med personer som tillhör samma etniska grupp som barnet och med personer som tillhör majoritetsbefolkningen. En femte slutsats Ă€r att intrĂ€det pĂ„ arbetsmarknaden ofta kan vara svĂ„rt pĂ„ grund av bristande kunskaper i det sprĂ„k som talas i det land barnen har kommit till. Det understryker ytterligare vikten av undervisning i svenska. Vi vill ocksĂ„ skillnader mellan pojkars och flickors arbetsmarknadsintrĂ€de. Pojkarna etablerar sig i betydligt större utstrĂ€ckning pĂ„ arbetsmarknaden.â (37-38)
Ev policy-rekommendationer
â1. Ankomsten
a. Snabbhet i vidareplaceringen. Det Àr viktigt att vistelsen i ankomstboendet blir sÄ kort som möjligt.
b. En viktig frÄga Àr att bedöma Äldern för dem som kommer som asylsökande barn och att det görs med respekt för dem.
c. UppmÀrksamma de spÀnningar som finns mellan olika grupper. Det Àr viktigt att placeringen görs sÄ att grupper av individer som har inbördes konflikter av etnisk, religiös eller politisk art eller Àr i olika Älder och av olika kön inte blir placerade pÄ samma boende eller att det finns personal som har kompetens att hantera uppkommande konflikter och andra problem.
d. Ankomstboendet. Det Àr viktigt att det finns strukturerade aktiviteter för de placerade och att de fÄr kontaktpersoner.
e. Vilka har allvarliga problem? Det Àr viktigt att redan pÄ ankomstboendet se vilka som har allvarliga medicinska (psykiatriska) problem och att de snabbt fÄr adekvat behandling.
2. Första placering
a. God man/sÀrskild vÄrdnadshavare. Det Àr viktigt att alla fÄr en god man och efter att tillstÄnd beviljats en sÀrskild vÄrdnadshavare (ofta samma som har varit god man). Den som blir förordnad ska adekvat utbildning, inte ha ansvar för mÄnga barn och helst kunskaper i det ensamkommande barnets modermÄl (eller en skicklig tolk). Viktigt med speciell utbildning för de som blir förordnade som gode mÀn.
b. Eftersom en kontaktperson frÄn det svenska samhÀllet Àr avgörande för dessa barn ska kunna navigera i det svenska samhÀllet och hÀr bygga en framtid kan förlusten av stödet av god man/sÀrskilt förordnad vÄrdnadshavare nÀr de fyller 18 Är bromsa deras integration. Ett fortsatt stöd till 21 Ärs Älder skulle ge de ensamkommande barnen bÀttre möjligheter att etablera sig i samhÀllet.
c. Kvalificerade tolkar. Det Àr viktigt att tolkarna Àr kvalificerade och att de tolkar det sprÄk som Àr barnets (och inte det som Àr det som huvudsakligen talas i det land de kommer frÄn).
d. Prövning av asylskÀl. Det Àr viktigt att prövningen av asylskÀlen görs rÀttssÀkert och sÄ snart som möjligt för att göra perioden av osÀkerhet sÄ kort som möjligt.
3. Boende
a. Stödboende/HVB. Det Àr viktigt att boendet Àr avpassat efter barnets behov.
b. Det Àr viktigt att personal pÄ boendet kan hjÀlpa barnen i arbetet med lÀxor och i övrigt ge dem stöd vid deras studier.
c. Fosterfamilj/familjehem. En fosterfamiljs lÀmplighet mÄste prövas noggrant innan den fÄr ta ansvar för ett ensamkommande barn.
d. SlÀktboende/anknytningsboende (EBO). Samma krav vad gÀller lÀmplighet bör gÀlla vid placering hos slÀkting eller annan anknytning som barnen anger som kontakt.
e. Oavsett vilken typ av boende barnen har Àr det viktigt att det vid tillfÀlle av olika typer av dÄlig behandling ska kunna gÄ till en av boendet oberoende inrÀttning dÀr de kan söka och fÄ hjÀlp. De bör kunna göra det Àven efter att det har fyllt 18 Är. Alla barn ska informeras om denna inrÀttning och hur den ska kontaktas pÄ olika sÀtt och vid olika tillfÀllen.
f. Det Àr viktigt med nÀtverk och dÀrmed Àr det viktigt att boendet pÄ olika sÀtt kan hjÀlpa barnen att etablera kontakter. g. Det finns risker för olika typer av diskriminering Àven inom boendet. Det Àr viktigt att uppmÀrksamma detta.
4. Utbildning
a. Svenska. Det Àr mycket viktigt för barnets integration att snarast fÄ undervisning i svenska pÄ en nivÄ lÀmpad för barnet.
b. Introduktionsundervisning. PÄ samma sÀtt Àr det viktigt med en samtidig undervisning som ger en introduktion i det svenska samhÀllet. Det Àr ocksÄ viktigt att i sÄdan undervisning direkt relatera till barnens egen situation, t.ex. vad gÀller utbildning, arbetsmarknad och stöd efter att de uppnÄtt vuxen Älder.
c. Placering pÄ rÀtt nivÄ. Det krÀvs en noggrann kartlÀggning av barnets kunskapsnivÄ vid ankomsten för att kunna placera in det pÄ rÀtt nivÄ i skolsystemet.
d. Utbildning som fortsÀtter till högre Älder. DÄ de flesta barnen kommer i 16 och 17 Ärs Älder Àr det svÄrt för dem att bli klara med sin utbildning pÄ gymnasienivÄ i vanlig Älder. Det Àr viktigt att de i sÄdant fall kan fortsÀtta tills de blir klara.
e. Barnen ska ha möjlighet att tidigt fÄ rÄd om möjligheterna att kombinera arbete och utbildning och möjligheterna att efter en period av arbete ÄtergÄ till utbildning.
f. Kamratkontakt. Kamratkontakt, bÄde med andra barn som har kommit som flyktingar (sammanbindande social kapital) och andra barn (överbryggande socialt kapital), Àr viktigt för integrationen.
g. SYO. Barnen har bristande kunskaper om hur det svenska arbetslivet fungerar. Studieoch yrkesvĂ€gledning Ă€r dĂ€rför speciellt viktig för de ensamkommande barnen. Det Ă€r viktigt att vĂ€gledaren fĂ„r en kompletterande utbildning för att bĂ€ttre kunna ge rĂ„d till ensamkommande barn. Ăven lĂ€rare behöver en sĂ„dan kompletterande utbildning.
5. Arbete
a. Det Àr viktigt att informera barnen om hur man söker arbete, hur man skriver ett cv, hur man gör under en anstÀllningsintervju och ocksÄ om möjligheterna att kombinera studier och arbete.
b. Praktik. Olika typer av praktik under skoltiden kan ge ökad kunskap om den svenska arbetsmarknaden.
c. Olika typer av arbeten Àr lÀmpliga för barn med olika förutsÀttningar. Speciellt viktigt Àr det att hjÀlpa dem som kommit sent i tonÄren till ett första arbete.
d. Ungdomsarbeten â dead end jobs. Det första arbetet kan om det Ă€r okvalificerat vara en Ă„tervĂ€ndsgrĂ€nd. Det Ă€r vĂ€sentligt att hjĂ€lpa barnen vidare frĂ„n denna typ av arbeten.â (38-41)
Ev förslag för vidare granskning
âEn intressant verksamhet som dock Ă€nnu har liten omfattning och inte Ă€r utvĂ€rderad Ă€r det s.k. folkhögskolespĂ„ret. Relativt lĂ„ga kostnader och integration med andra barn Ă€n de som Ă€r flyktingar kan vara tvĂ„ fördelar. â (14)