Stöd till ensamkommande barn och unga: Effekter, erfarenheter och upplevelser – Systematisk litteraturöversikt och etiska och samhĂ€lleliga aspekter
Ă r: 2018
Typ av text: Rapport
Publicerad av: SBU
SprÄk: Svenska
Författare: Henry Ascher; à sa Backlund; Titti Mattsson & Christian Munthe
Antal sidor: 128
TillgÀnglig pÄ:
https://www.sbu.se/contentassets/
Vad texten handlar om
Studien syftar dels till att undersöka vetenskapligt dokumenterade effekter av olika stödjande insatser, frÄn socialtjÀnst, hÀlso- och sjukvÄrd samt skola för ensamkommande barn och unga, genom en systematisk litteraturöversikt. DÀrutöver beskriver den forskning som belyser ensamkommande barns och ungas egna upplevelser och erfarenheter av dessa stödjande insatser och deras effekter, utifrÄn vad som frÀmjar och hÀmmar deras sociala integrering, psykiska och fysiska hÀlsa och funktionsförmÄga.
Viktigaste resultat
– Inga vĂ€lgjorda kontrollerade studier som undersökt eller jĂ€mfört effekter av olika stödjande insatser för ensamkommande barn och unga fanns i den systematiska litteraturgenomgĂ„ngen.
– GenomgĂ„ngen resulterade i sju övergripande teman:
âą âSĂ€kerhet och kontroll: En grundlĂ€ggande förutsĂ€ttning. Ensamkommande barns och ungas upplevelser av trauma och förlust, i kombination med osĂ€kerhet om framtiden, innebĂ€r en brist pĂ„ grundlĂ€ggande trygghet, kontroll och sĂ€kerhet. Det prĂ€glar starkt tillvaron och pĂ„verkar vĂ€lbefinnandet och förmĂ„gan att hantera sin vardag och sina svĂ„righeter samt att kunna se en framtid. âą Det nya landet: BĂ„de möjligheter och svĂ„righeter. Ensamkommande barn och unga uttrycker en stark motivation att utbilda sig, att anpassa sig till det nya landet och att ta vara pĂ„ de möjligheter som finns. Samtidigt beskrivs strukturella och sociala hinder samt svĂ„righeter kopplade till att befinna sig i en ny kulturell och samhĂ€llelig kontext. Allt detta kan hĂ€mma en positiv utveckling av hĂ€lsa, integration och funktionsförmĂ„ga.
⹠Att hantera svÄrigheter: En balans mellan olika strategier. Copingstrategier (strategier för att med tankar och beteenden hantera svÄrigheter) sÄsom undvikande, flykt och positivt tÀnkande, kan fungera frÀmjande men ibland ocksÄ hindrande för hÀlsa, integration och funktionsförmÄga. Religion kan upplevas som betydelsefull för vÀlmÄende och förmÄga att hantera svÄrigheter.
⹠Vardagsmiljöer: Stödjande relationer, inflytande i boende och tillgÄng till skola och aktiviteter Àr viktigt. Ensamkommande barn och unga framhÄller stöd, goda relationer och eget inflytande i boendet samt mÄltider i boendet som viktiga, oberoende av boendeform. Skolan upplevs som viktig för inlÀrning, vÀlmÄende och relationer. Betydelsen av stöd och rÄd frÄn vuxna i skola och i förhÄllande till skola och utbildning understryks. NÀr det gÀller skolan som plats för att utveckla relationer med jÀmnÄriga beskrivs bÄde positiva och negativa erfarenheter. Fritidsaktiviteter beskrivs som viktiga för att mÄ bra, bygga sociala relationer och Äterskapa mening i tillvaron.
⹠Relationer: Stöd och vÀgledning frÄn vuxna Àr betydelsefullt, kontakt med jÀmnÄriga viktigt men ocksÄ svÄrt. Ensamkommande barn och unga lyfter betydelsen av vÀgledning, stöd, kontinuitet och möjlighet till inflytande och sjÀlvstÀndighet i relation till vuxna. Relationer till jÀmnÄriga upplevs som viktigt men ocksÄ svÄrt. Relationer till biologisk familj innebÀr bÄde saknad och stöd. Beroende pÄ kvaliteten i relationerna kan de fungera hÀmmande eller frÀmjande för vÀlbefinnande och utveckling.
⹠SocialtjÀnst och hÀlso- och sjukvÄrd: Varierande uppfattningar om och erfarenheter av stöd och behov. Ensamkommande barn och unga upplever socialtjÀnsten som viktig för grundlÀggande stöd, men ocksÄ att stödet inte Àr tillrÀckligt. De uttrycker varierande uppfattningar om och erfarenheter av psykologiskt stöd frÄn hÀlso- och sjukvÄrden.
âą Identitet och tillhörighet: Att fĂ„ ihop det förflutna, nuet och framtiden. Ensamkommande barn och unga strĂ€var efter att bĂ„de bevara modersmĂ„l och kultur, och att anpassa sig till det nya landet samt att bevara relationer till personer i ursprungslandet och stödja dem. De kan kĂ€mpa med att fĂ„ ihop sin tillhörighet. Religion kan vara ett sĂ€tt att skapa en kontinuitet med tidigare erfarenheter. sammanfattning 9 stöd till ensamkommande barn och unga â effekter, erfarenheter och upplevelserâ (s. 7-8).
– âEnsamkommande barn och unga Ă€r en heterogen grupp. Ett flertal studier pekar pĂ„ skillnader sĂ„vĂ€l mellan olika tidsperioder som mellan olika krig och konflikter, ursprungslĂ€nder, socioekonomiska förhĂ„llanden och inte minst mellan individer, till exempel nĂ€r det gĂ€ller uppvĂ€xtförhĂ„llanden, skolgĂ„ng och social bakgrund. Erfarenheterna frĂ„n tiden före flykten, och vad som bidragit till flyktbeslutet, skiljer sig och Ă€ven erfarenheterna frĂ„n sjĂ€lva flykten kan variera. Mötet mellan Ă„ ena sidan individerna och grupperna och Ă„ andra sidan mottagningssystemen â vilka ocksĂ„ kan skilja sig avsevĂ€rt Ă„t bĂ„de mellan och inom lĂ€nder â pĂ„verkar hĂ€lsa, vĂ€lbefinnande och möjligheter att integrera sina tidigare erfarenheter till det nya livet i det nya sammanhanget. Som ett komplement till generella insatser krĂ€vs en flexibilitet för att Ă€ven kunna ge ett individuellt anpassat stöd. Studier visar att ensamkommande barn och unga kan uppfatta kategoriseringen som ensamkommande som stigmatiserande, nĂ„got som Ă€r viktigt att ta hĂ€nsyn till i mötet med demâ 8(s. 97).
– âResultaten i vĂ„r rapport pekar mot att flera olika typer av insatser, förhĂ„llningssĂ€tt och strukturer, var för sig eller tillsammans i olika kombinationer, kan ha positiva eller negativa effekter pĂ„ ensamkommande barns och ungas mĂ„ende och möjligheter till anpassning till ankomstlandet och att olika aspekter ofta överlappar och pĂ„verkar varandra. Detta avspeglar den genomgripande och komplexa livssituation ensamkommande barn och unga befinner sig i. Effekten av enskilda faktorer och insatser hĂ€nger dĂ€rmed kanske frĂ€mst samman med och Ă€r beroende av sammanhanget och av andra faktorer. Det Ă€r dĂ€rför en individuellt anpassad palett av insatser som tillsammans kan utgöra ett stöd. Denna del av översikten stĂ€rker bilden av att omrĂ„det bjuder en ovanligt stor komplexitetâ (s. 99).
– âSist men inte minst Ă€r en frĂ„ga av ytterst stor vikt för mĂ„nga ensamkommande barn och unga lĂ€ngtan efter att kunna Ă„terförenas med familjemedlemmar. VĂ„r översikt visar hur saknad efter liksom oro och ansvar för familjemedlemmar prĂ€glar tillvaron för mĂ„nga ensamkommande barn och ungaâ (s. 110).
Metoden för studien
Systematisk litteraturöversikt av forskning som belyser ensamkommande barns och ungas upplevelser och erfarenheter av vad som frÀmjar och hÀmmar en positiv utveckling, innehÄllande 29 artiklar som publicerade mellan 2004 och 2017. Fem artiklar handlar om ensamkommande barn och unga i Sverige, 3 Àr frÄn andra nordiska lÀnder, 15 frÄn andra europeiska lÀnder och 6 frÄn USA. Totalt 519 informanter, 136 av dessa Àr flickor. Det vanligaste ursprungslandet i studierna Àr Afghanistan, övriga ursprungslÀnder Àr bland annat Somalia, Eritrea, Sudan och Nigeria.
Ev förslag för vidare granskning
Uppföljande longitudinella kohortstudier för att utvÀrdera betydelsen av post-migrationsfaktorer sÄvÀl i den nÀra vardagsmiljön, pÄ strukturell nivÄ och pÄ samhÀllsnivÄ.
- Kontrollerade studier för att utvÀrdera specifika insatser, exempelvis anpassat boendestöd, anpassad hÀlso- och sjukvÄrd, anpassade behandlingsinsatser.
- Stödinsatser för yngre ensamkommande barn relaterat till Älder och psykosocial utveckling.
- Ensamkommande flickors sÀrskilda situation och behov av stöd.
- Hur tillgodoses behoven hos ensamkommande med specifika behov, till exempel barn och unga med funktionsvariationer eller ensamkommande HBTQ-ungdomar?
- Forskning kring stödinsatser för ensamkommande barn och unga i sÀrskilt utsatta situationer, till exempel som har ett missbruk, lever som gatubarn eller utsatts för trafficking.