Sammanfattning av publikation

Söderman, 2019 🔗

Resistance Through Acting: Ambivalent Practices of the No Border Musical

År: 2019

Typ av text: Doktorsavhandling

Publicerad av:  Lund Universitet

SprÄk: Engelska, svensk sammanfattning

Författare: Emma Söderman

Antal sidor: 255

TillgĂ€nglig pĂ„: https://lup.lub.lu.se/search/publication/2c1a374b-227a-4413-8a7d-4a6da1e7c389

Vad texten handlar om 

Texten undersöker motstĂ„nd och aktivism mot grĂ€nspraktiker, migrationskontroll och deportationer genom teater i exemplet  No Border Musical som sattes upp av asylrĂ€ttsaktivister och personer som levde under hot om utvisning och gestaltade migrationserfarenheter och konsekvenser av den rĂ„dande statliga “migrationskontrollregimen”.

Viktigaste resultat

– “Musikalen var ett sammanhang dĂ€r resurser kunde delas, dĂ€r fanns stöd att fĂ„, och flera deltagare bodde tillsammans under kortare eller lĂ€ngre perioder. Det var dock ocksĂ„ ett sammanhang dĂ€r ojĂ€mlikheter stĂ€lldes pĂ„ sin spets. Även om det fanns visioner om inkludering, sĂ„ reproducerades flera av de ojĂ€mlika maktrelationerna kring exempelvis icke-medborgare/medborgare” (s. 218).

– “Att iscensĂ€tta berĂ€ttelser av flykt kan ses som en handling för att fĂ„ upprĂ€ttelse 
 Samtidigt inryms i denna form av upprĂ€ttelse ocksĂ„ en risk för att berĂ€ttandet bidrar till upplevelsen av att uppehĂ„llstillstĂ„nd Ă€r nĂ„got den sökande ska göra sig förtjĂ€nt av, bland annat genom att avslöja allt om sitt förflutna, i kontrast till uppehĂ„llstillstĂ„nd som en rĂ€ttighet eller ett perspektiv enligt vilket ingen som bor i Sverige ”förtjĂ€nar” att bo pĂ„ den platsen mer Ă€n nĂ„gon annan. Ingen av dessa mer kritiska tolkningar av berĂ€ttandet lĂ€gger dock vikt vid sjĂ€lva upplevelsen av att berĂ€tta, hur det kan upplevas som ett erkĂ€nnande, och hur detta kan fĂ„ betydande konsekvenser. Detta sĂ€rskilt i relation till upplevelsen att som papperslös göras osynlig och befinna sig lĂ„ngt frĂ„n övriga samhĂ€llet. I musikalens sammanhang, villkorat av hot om utvisning, framstod viljan att berĂ€tta och synliggöra konsekvenser av migrationskontroll som mycket stark” (s. 222). 

– “GrĂ€nspraktiker var stĂ€ndigt nĂ€rvarande, till den grad att grĂ€nsen kunde sĂ€gas vara var den plats dĂ€r deltagare utan uppehĂ„llstillstĂ„nd vistades – de bar grĂ€nsen med sig i sina kroppar, stĂ€ndigt medvetna om risken att bli kontrollerad. Men Ă€ven hĂ€r, pĂ„ denna plats, pĂ„ grĂ€nsen, fanns utrymme att bygga omsorgsfulla relationer, att repetera med en teater, att skapa ett sammanhang” (s. 223). 

– Konflikter inom gruppen beskrivs som â€œĂ¶versĂ€ttningspolitik” (politics of translation), i form av â€œĂ¶versĂ€ttning av erfarenheter, av ojĂ€mlikheter, och översĂ€ttningen som en fundamental del av politisk organisering” (s. 223). ÖversĂ€ttningarna som skedde inom ramen för musikalen framhĂ„lls som politiska “dĂ„ de bidrog till skapandet av motstĂ„nd mot de skiljelinjer staten dragit genom musikalen, i termer av kategoriseringen av vissa deltagare som papperslösa och vissa deltagare som medborgare”, vidare framhĂ„lls att denna översĂ€ttningspolitik pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt var ofullstĂ€ndig och att “det gĂ„r, med andra ord, inte att överkomma den typ av fundamentala ojĂ€mlikheter som fanns inom gruppen, vilka ofta hĂ€rrörde ur utvisningsbarhetens villkor. Men det gĂ„r att göra otaliga ofullstĂ€ndiga försök, och pĂ„ det sĂ€ttet Ă€ndĂ„ organisera sig, göra en teater och bidra till motstĂ„nd mot grĂ€nspraktiker” (s. 223) och dĂ€rmed synliggöra och utmana dessa ojĂ€mlikheter. 

– “Processer av “commoning” pĂ„verkades av olika grĂ€nspraktiker och motstĂ„nd mot dessa: “den ena handlar om en slags ”extern” utmaning av grĂ€nser, och den andra rör ”intern” utmaning av grĂ€nser. Att synliggöra erfarenheter av utvisningsbarhet samt att ha skĂ„despelare pĂ„ scen som Ă€r hotade av utvisning, kan sĂ€gas ha utmanat osynlighet som ett villkor förknippat med utvisningsbarhet, vilket kan ses som en utĂ„triktad utmaning av grĂ€nser” (s. 226). 

Perspektiv/teoretiska begrepp

Utvisningsbarhet (deportability), grĂ€nspraktiker, “externalisering” och “internalisering” av grĂ€nser, community teater samt processer av “commoning”, det vill sĂ€ga görandet av allmĂ€nningar. 

Metoden för studien

Deltagande etnografisk metod med teateruppsĂ€ttningen No Border Musical i Malmö 2011-13. 

Sammanfattad av: Alva Nissen