Riktlinjer för utredning och bedömning av kvinnors skyddsbehov : ett fungerande verktyg?
Ă r: 2009
Typ av text: Bokkapitel i Asylsökande i Sverige : ett rÀttssÀkert och vÀrdigt mottagande för barn och vuxna?
Publicerad av: Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM) and Department of International Migration and Ethnic Relations (IMER)
SprÄk: Svenska
Författare: Maite Zamacona Aguirre & Emelie Hökfelt
Antal sidor: 27
TillgÀnglig pÄ: https://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1405526/FULLTEXT01.pdf
Vad texten handlar om
Texten Ă€r en genomgĂ„ng av hur Migrationsverkets riktlinjer âUtredning och bedömning av kvinnors skyddsbehov och skyddsbehov pĂ„ grund av sexuell lĂ€ggningâ som introducerades Ă„r 2006 efterlevs i praktiken. HandlĂ€ggare, offentliga bitrĂ€den, tolkar och asylsökande kvinnor har intervjuats, akter har analyserats och vissa observationer har genomförts.
Viktigaste resultat
âMed anledning av den nya utlĂ€nningslagen och den förĂ€ndrade instans- och processordningen i utlĂ€nnings- och medborgarskapsĂ€renden som infördes i Sverige Ă„r 2006 reviderades Migrationsverkets riktlinjer för utredning och bedömning av kvinnors skyddsbehov. Riktlinjerna, som kallas âUtredning och bedömning av kvinnors skyddsbehov och skyddsbehov pĂ„ grund av sexuell lĂ€ggningâ, tar sin utgĂ„ngspunkt i Migrationsverkets tidigare riktlinjer (Migrationsverket 2001; Migrationsverket 2002) som nu kompletterats med lagstiftning, förarbetsreferenser och UNHCR:s riktlinjer (UNHCR 2002a; UNHCR 2002b). Riktlinjerna Ă€r tĂ€nkta att fungera som ett komplement till lagstiftning och andra rekommendationer som kan finnas och Ă€r Ă„tergivna i UtlĂ€nningshandboken, Migrationsverkets interna handbok (UtlĂ€nningshandboken, kap. 40.1 2006).â (120)
âI riktlinjerna stĂ„r det att i Ă€renden dĂ€r det finns indikationer pĂ„ att förföljelse pĂ„ grund av kön eller sexuell lĂ€ggning har förekommit ska handlĂ€ggas med förtur. Sökanden ska i dessa fall Ă€ven fĂ„ möjlighet att vĂ€lja om utredningen ska hanteras av en man eller av en kvinna (121).
Detsamma ska gĂ€lla vid valet av tolk och offentligt bitrĂ€de. Dessutom framhĂ„lls betydelsen av att intervjuer och övrig utredning i denna typ av Ă€renden genomförs avskilt frĂ„n utredningen av sökandens anhöriga, i de fall den asylsökande kvinnan har sökt asyl tillsammans med nĂ„gon nĂ€rstĂ„ende. â (120-121)
âRiktlinjerna omfattar utrednings- respektive bedömningsaspekter och motsvarar ett kapitel av UtlĂ€nningshandboken, Migrationsverkets interna handbok.â (121)
âFlera av de intervjuade handlĂ€ggarna anser att den landinformation som finns tillgĂ€nglig bland annat i Migrationsverkets landinformationsdatabas Lifos bör ha ett tydligare genusperspektiv för att garantera att hĂ€nsyn tas till bĂ„de mĂ€ns och kvinnors situation och den förföljelse de kan utsĂ€ttas för i hemlandet. Dessutom pĂ„pekas att det inte finns tillĂ€ckligt med information om genusrelaterad förföljelseâ (133)
âVad gĂ€ller exempelvis ifall handlĂ€ggare pĂ„ verket stĂ€ller frĂ„gan om en kvinna har önskemĂ„l om handlĂ€ggaren, tolken och det offentliga bitrĂ€det efter kön indikerar aktstudien att den oftast inte stĂ€lls. Dessutom förklarar handlĂ€ggarna ofta inte varför de stĂ€ller denna frĂ„ga, vilket kan riskera att motivet till frĂ„gan blir oklar. I de fall som rör asylsökande kvinnors hĂ€lsa, i synnerhet hos dem som utsatts för sexuella övergrepp, finns det pĂ„ mottagningsenheterna mycket begrĂ€nsad dokumentation. Det förekommer Ă€ven bristande dokumenterad samverkan mellan mottagnings- och asylenheter i fall som rör könsrelaterad förföljelse. Vissa grupper av asylsökande kvinnor har inte samma möjlighet att komma till tals i asylprocessen. âKvinnor i familjâ fĂ„r ofta mindre tid vid utredningen av sina asylskĂ€l Ă€n ensamkommande kvinnor. Vidare utreds kvinnor utifrĂ„n mannens berĂ€ttelse, för att antingen komplettera eller bekrĂ€fta denna. Dessutom belyser undersökningen att lĂ„gutbildade eller icke lĂ€s- och skrivkunniga kvinnor, samt kvinnor som har varit utsatta för sexuellt vĂ„ld, ofta befinner sig i en extra utsatt situation. Det ska ocksĂ„ framhĂ„llas att det Ă€ven förekommer bristande kĂ€nnedom om riktlinjerna pĂ„ Migrationsverket. Det finns en okunskap om vilka konsekvenser deras arbete med utredningsaspekterna pĂ„ asylprocessens initiala stadier â i synnerhet i frĂ„gan om kön pĂ„ det offentliga bitrĂ€det, handlĂ€ggaren och tolken, samt i den separata utredningen â kan ha för bedömningen av kvinnors asylskĂ€l. â (119)
Metoden för studien
âDelar av denna text utgĂ„r frĂ„n rapporten âRiktlinjer för utredning och bedömning av kvinnors skyddsbehov â ett fungerande verktyg?â som Svenska Röda Korset presenterade i december 2008. Flera metoder har anvĂ€nts i rapporten för att fĂ„ ett helhetsperspektiv kring hur implementeringen av riktlinjerna upplevs av de inblandade aktörerna: Aktstudier, fokusgruppsintervjuer, semi-strukturerade intervjuer och observationer. â (123)
â47 akter (som innehĂ„ller all information rörande personen som sökt asyl i Sverige) frĂ„n Migrationsverket. Tio asylprövningsenheter runt om i landet (Malmö, Solna â enheterna AM3 och AM5, Göteborg, Uppvidinge, Boden, Sundsvall, Norrköping, SkellefteĂ„ och Ărebro) valdes för att fĂ„ en viss geografisk spridning. Dessutom begrĂ€nsades urvalet till kvinnor mellan 18 och 45 Ă„r frĂ„n Mellanöstern, Afrikas Horn, före detta Sovjetunionen och Balkan. Ytterligare ett urvalskriterium var att Ă€rendet skulle bedömas enligt utlĂ€nningslagen som trĂ€dde i kraft 2006 och att Ă€rendet var helt avslutatâ (123)
âhandlĂ€ggare, offentliga bitrĂ€den och tolkar. Totalt intervjuades 28 handlĂ€ggare frĂ„n olika enheter runt om i landet (Malmö, Göteborg, Uppvidinge, Norrköping, MĂ€rsta och enheterna AM3 och AM5 i Solna). Vidare intervjuades tolv offentliga bitrĂ€den och Ă„tta tolkar.â (124)
âfyra observationer av kompletterande utredningar och en muntlig genomgĂ„ng pĂ„ Migrationsverket för att fĂ„ en djupare förstĂ„else för processen.â (124)
Ev policy-rekommendationer
Mer tid för handlÀggarna
Ev förslag för vidare granskning
âsaknas fortfarande studier som belyser asylsökande kvinnors erfarenhet av asylprocessen samt hur brister i arbetet under utredningsprocessen pĂ„verkar utredningsresultatet.â (140)
âforskningen fortfarande mycket begrĂ€nsad kring hur samspelet mellan kön, utbildning och etnicitet kan pĂ„verka asylsökandens möjligheter att komma till tals i asylprocessen.â (141)